A2/B1? Eller?

Tre dager denne uken er viet de nye digitale norskprøvene. Altså prøver i norsk for voksne minoritetsspråklige

Og med nye mener jeg nye. Aldri før gitt. Og med digitale mener jeg skikkelig digitale. På datamaskin

Jeg deltar. Som eksamensvakt. De to første rundene, med ca 140 kandidater ved vår skole, må avbrytes. Da det digitale faktisk ikke virker. Sånn er det jo med datagreier. Man er avhengig av å ha riktig svitsj. Og det har vi ikke. Eller. Vi og vi. Det er ikke hos oss feilen ligger

Og det forstår nesten alle de 140 som ikke får tatt prøven på mandag. De smiler på veien ut, og velger å se det positive i det hele. - Nå kan jeg lese en hel uke til! - Det var synd, det her, jeg hadde jo gledet meg til å ta prøven! - Men sånt skjer! Og flere sånne kommentarer

De siste fem rundene jeg er med på, går på skinner. I allefall sånn gjennomføringsmessig. Om de består prøvene på sitt nivå, alle kandidatene, det kan jo ikke jeg si noe om. Men mange er kjempeflinke. En er til og med så flink at vi et øyeblikk tror han er på feil prøve. Og dem er det sikkert mange flere av også

Noen sliter med å produsere 80 ord på en time

Denne bloggposten har jeg nå brukt fem minutter på, så langt. Det er jammen forskjell på folk. Jeg er takknemlig for at jeg er født i Norge og har fått gå på skole og lære å lese og skrive. Det er faktisk ikke sånn for alle. Det finnes mange, særlig jenter, som aldri får gå på skole. Og så flykter de til Norge, og her har vi krav om at alle skal lese og skrive. Det er ikke så lett. Du kan jo selv forsøke å lære deg noe nytt nå. Når du er voksen og har det travelt, med unger og jobb og henting i barnehagen og middagslaging og rydding

Nå er det noen fridager, før vi igjen må jobbe med norskprøver. Alle som ikke får tatt prøven må få en ny sjanse. Og det viser seg at jeg er så god til å organisere slikt at jeg nå er oppgradert fra ussel vakt til prøveleder. Og så positive tilbakemeldinger fra ledelsen er jo hyggelig å få. Selv om jeg selv føler at jeg bare har gjort jobben min

Så da er det bare å slappe av i solen et par dager, før vi neste uke er i gang igjen. Lykke til, dere som skal i ilden! Jeg skal i allefall passe på at ting går som det skal for dere. Sånn digitalt sett. Ordene må dere produsere selv

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?