Planlegging

I rekken En ny start, sånn rundt nyttår (som varer i ca en uke) er vi i dag kommet til:

middagsplanlegging og storhandel

Dette er et punkt som dukker opp rundt første januar hvert år, sammen med mindre sjokolade og mer vann, litt mer rydding i huset og rent sengetøy hver uke 

Vi klarer vel som regel å holde på ordningen i ca ti dager. Da skal en av oss ut etter jobb og kommer ikke hjem til middag. Eller så mangler vi den essensielle ingrediensen lam til lammefilet med grønnsaker. Det er kanskje helg og veldig deilig å slippe å lage noe avanserte greier, det er jo så godt å ligge her på sofaen og de har jo sushi på senteret. Eller gutta har ikke lyst på sånn middag den dagen, kan vi ikke bare ha kjøpepizza?

Og selv om jeg hvert år bestemmer meg for at det skal bli en slutt på sånne kjøpepizzaer, de man lager selv er minst like enkle og de smaker mye bedre, er det sånne pizzaer gutta vil ha

Og selv om jeg i dag har bestemt, og høyt og tydelig forklart, at fra nå av er det middagen som står på bordet som er maten. Ikke noe annet. Og den skal spises når det er mat. Ikke om en halvtime. Så hender det jo at en mamma ikke orker den kampen, og serverer en kjøpepizza


Jaja, den basilikumen har vel sett bedre dager...
Jeg har laget en middagsplan nå. Den er inspirert av noen kokebøker fra hyllene her, som jeg ikke har hatt fremme siden januar i fjor. Hadde jeg vært altetende, ville jeg begynt på 1. januar og jobbet meg gjennom. Det går dessverre ikke. Jeg er for kresen til det. De inneholder nemlig mye rart, oppskrifter med kapers og sei og jeg vet ikke hva. Jeg har heller plukket litt her og litt der, i tilfeldig rekkefølge, og ender opp med en handleliste så lang som et vondt år

Å handle er også et forbedringspunkt her i huset. Det er ikke god økonomi å handle litt hver dag. På vei hjem fra jobb. Med lavt blodsukker og slitent hode og unger som venter både i barnehagen og hjemme. Det beste er å handle etter en streng liste, torsdag kveld uten barn. Vel å merke på et annet sted enn Coop Xtra

Siden jeg har vært på Coop Xtra i dag, står jeg faktisk allerede etter dag 1 midt i scenariet: Lammefilet uten lam. I januar spiser man tydeligvis ikke lam. Det betyr at middagen allerede førtkommende lørdag må endres, og blir kylling med bacon. Søndag, som skulle vært kylling, enten utgår eller blir tomatsuppe fra bunnen av. For jeg har husket å kjøpe tomatpuré. Økologisk til og med. Mange glass. Det skal de ha, de på Coop - de har mye økologisk

Om ikke noen inviterer oss på middag da. Det er vi ganske mye bedre på enn planlegging og handling. Der slenger vi oss til og med rundt og tar ting helt på sparket, på kort varsel

Hvis det ikke er får-i-kål. Da takker vi høflig, men bestemt, nei. Men det er jo ikke sesong, det finnes ikke lam i butikken nå, så akkurat det går nok greit denne gangen

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?