Embryologi

- Har du lekser? spør jeg

- Nja, ikke noe særlig. Jeg må tegne en tiss

Sier sønnen helt nøytralt og uberørt. Han, som låser døra på badet selv om han er hjemme alene. Han går inn på rommet for å tegne

Jeg sitter igjen med så mange spørsmål

Hva slags tiss? Selvportrett? Med speil? Hvorfor?

- Du får se den når den er ferdig, roper han fra rommet, han forstår nok at mamma lurer på en del ting

Og jeg får se. Det viser seg at det ikke bare er én tiss. Jeg får også se kvinnelige kjønnsorgan, en eggcelle under befruktning, eggstokker og fostre i forskjellige stadier

Tegningene er detaljerte og fine, og med piler som viser hva som er hva. Jeg tror aldri jeg hadde så inngående opplæring i forplantningslære da jeg gikk på ungdomsskolen, men om jeg hadde, så ikke tegningene mine sånn ut i alle fall

Sønnen kan altså tegne, både det ene og det andre. Og skulle du noen gang komme over tagging med obskøne bilder av mannlige kjønnsorgan, vil du kjenne igjen de som eventuelt er gjort av steinerelever - de er anatomisk korrekte og har med både prostatakjertelen og urinrøret

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Høstutstillingen neste?

Kjære Trude Mostue