Sorg

Hvordan forklarer man en seksåring hva som har skjedd i Oslo og på Utøya? Barn får med seg mer enn man tror, og trenger informasjon. Men ikke all informasjon, ikke alle detaljer. Jeg forstår det ikke selv, og sliter derfor litt.

Men jeg har forsøkt, det nytter ikke å holde dette unna sønnen, så jeg har hoppet i det og forklart. At det er en veldig slem mann som har laget en stor bombe og som har skutt mange mennesker. Flere detaljer trenger han ikke.

Han forstår, men forstår ikke. Han snakker om det, er på sin måte opptatt av hendelsen, men mangler evnen til å fatte omfanget. Og det er sikkert greit. Jeg lar ham holde på med sine sysler, selv om jeg inni meg tenker det er upassende. Små barn trenger ikke utsettes for dette, ikke her i Norge, hvor det er trygt og rolig, frihet og fred. Minsten får heldigvis ikke med seg noe av dette.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre Jeg føler at en del ting nå blir så ubetydelige, men jeg har samtidig to små barn her, som er helt uskyldige og som har krav på en sommerferie med hyggelige opplevelser.

Jeg føler med alle berørte, og tenker på alle foreldre som har mistet sine barn på Utøya. Det er så ufattelig at jeg ikke har ord.

Jeg klemmer mine egne små en ekstra gang.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?