Peis og lystgass

Har du barn og røykvarsler, er det lurt å lære dem hva de skal gjøre hvis den går av - og hvor de skal ringe om det faktisk brenner.

For eksempel hvordan ta ut batteriet. Og forklare at det kan være en ide å lufte hvis de røyklegger hele huset. Ta gjerne en liten runde om å være forsiktige med rus og ild, både i kombinasjon og også hver for seg.

Naboen leier ut, annenhver uke. Denne helgen til unge jenter på bytur. Uten noen som helst peiling på fyring i peis, røykvarslere og hvordan oppføre seg i en krisesituasjon. Etter femten minutter illsint piping måtte jeg i går ettermiddag gå ned og koble fra batteriet. Da sto hun der, med tårer i øynene av all røyken, og ante ikke hvordan hun skulle få røykvarsleren til å holde opp - for hun hadde jo koblet den fra.

Altså, det er riktig at hun hadde plukket den ned fra taket. Det er bare det at batteriet fortsatt satt i. Kaminen sto åpen, bortsett fra spjeldet, det var selvsagt lukket, ingen vinduer var åpnet, og jeg måtte nærmest gå etter lyden gjennom tåkehavet.

Da hun - etter at jeg hadde fått den pipingen til å stoppe - spurte hvordan hun skulle skru av peisen igjen, måtte jeg rett og slett bare gå.

Det lukter fortsatt speiderleir på badet mitt, 24 timer etter.

Da er det jo særdeles festlig å finne en sekspakning med kakepyntpatroner og en ballong, i søppelkassa i dag. For la meg bare si det sånn, jeg tror ikke de bakte på festen i går kveld.

Nå er de i gang igjen. De har nok ikke satt i batteriet i den røykvarsleren igjen, og har sikkert fylt på med lystgass til kvelden.

Håper de dropper å fyre i peisen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Høstutstillingen neste?

Kjære Trude Mostue