Koronadagbøkene. Del 3

Med det optimistiske utgangspunktet Dette går nok bra, er fallhøyden stor. Tre dager inn går det vel ikke sånn helt på skinner kanskje. Den hjemmekosen fra i går er i alle fall fraværende, for vår del. Små og litt mindre ting kan sende en over kanten i en tid som denne, og utfordringer står i kø

Vi kjenner definitivt på det. I butikken er det nemlig i perioder tomt for Tine melk. Mannen kjøper Q-melk, og for variasjonens skyld, en kartong fra Rørosmeieriene. (Selvom de faktisk selger mjølk, ikke melk, uten at jeg skal holde det mot dem, greit å få litt sidemål inn i hovedfagsperioden også)

Den ene kartongen har hull, til og med. Det betyr at da jeg bare kjapt skal smugdrikke litt cola, renner det melk utover det hele fordi det har lekket ut i hylla, og jeg må vaske kjøleskap, gulv og alt som har stått i samme hylle. Man er jo dømt til å bli avslørt som smugdrikker når sånt skjer. Og opplegget med pose rundt kartong med hull er ikke så god, la oss bare si det sånn

Jeg får melken over i to flasker, som burde vært løsningen fra første stund. De har inneholdt jus, og jeg poengterer så sterkt at Dette er h e l t  v a n l i g melk. HELT VANLIG! fra Tine, at det burde være greit for alle. Jeg tenker jo det kan bli et problem, siden det meste blir et problem her for tiden. Melk med smak av jus. Ikke godt. Men nøgen kvinde og spinde og alt det der

Jeg tror jo faktisk den er fra Tine, en kartong er en kartong, jeg ser ikke så nøye på den heller

Dessverre gjennomskuer sønnen det, og kan opplyse om at det er Q-melk. Han kan smake at det er Q-melk. Det kjenner han klart og tydelig. Mannen forsøker seg på en liten hvit løgn da sønnen i tillegg finner kartongen i vasken. - Den ja, den er fra Q. Mamma har kastet Tine-kartongen allerede. Veldig usikker på om han kjøper den forklaringen, men som sagt - unntakstilstand krever sitt, også på løgnfronten

Men seriøst, man kan ikke smake om det er melk fra den ene eller den andre produsenten. En ku er en ku, og melk er melk. Så lenge det ikke er Kulturmelk liksom. Eller sånn ekkel jordbærmelk fra Litago. Jeg har til og med laget potetstappe med mandelmelk en gang, uten at noen merket det

Jeg håper alle dere som sitter der, med 28 liter Tine lettmelk som dere har hamstret, at dere koser dere med den, før den går ut på dato. Hos oss går det to liter melk om dagen, kanskje mer nå som vi er hjemme hele tiden. Da er det jo en fryd at vi i tillegg til alle de andre irritasjonsmomentene også kan få høre tolv ganger om dagen at denne melken ikke smaker ordentlig

Og Accolay fortsetter i bakgrunnen


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?