Trafikkvakt på Nordstrand

Kjære bileiere

I områder med barneskoler bør det være åpenbart at man skal kjøre etter forholdene

Og forholdene i Solveien og Nordstrandveien tilsier faktisk ikke å komme på to hjul rundt svingen

Jeg lurer på om kanskje du i den store BMW-en forsto det? Da jeg nærmest la flagget oppå frontruta di? Eller ble du bare irritert over at jeg var midt i veien, akkurat der du kjørte? Skikkelig fort kjørte du

Det du kanskje ikke så, var barna som skulle over veien. På glattisen

Jeg fanget opp minst ti barn som kom litt uheldig ut på isen der i dag. Da er det veldig greit om biler allerede har stoppet. For det er speilblank is i krysset nå

Det fikk den voksne mannen med mobil også erfare. Jeg tror faktisk skjermen knuste, da han kastet telefonen i en flott bue rett i asfalten


Han var dessverre den eneste personen jeg ikke sa ifra til, at det var lurt å passe litt på. For han var så opptatt av å lese meldinger at han bare løp ut i veien uten å se på omgivelsene. Da går det sånn da. Og jeg har litt dårlig samvittighet, samtidig som han er voksen. Voksne tenker jeg jo kan passe seg selv

Men det viser seg faktisk, i trafikksammenheng, at det ikke er barna som er problemet. De stopper. De ser seg for. De venter til det er klart

Det er de voksne som ikke er spesielt flinke i trafikken. Verken de som går eller de som kjører

Så kjære bilførere - skru ned tempoet ved skoler (og ellers der forholdene tilsier det)

Kjære voksne fotgjengere - gå nå endelig foran som gode eksempler. Se dere for. Ta hensyn. Og la telefonen ligge i lomma til du sitter trygt på toget

Og kjære, kjære Bymiljøetaten - la oss få lavere hastighet i Nordstrandveien, og gjerne et skilt eller to som viser at det faktisk er en skole her!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Høstutstillingen neste?

Kjære Trude Mostue