Kjære hater

Sitter du godt, der ved pc-en din? Har du en god dag? Har du rullingsen innen rekkevidde og kaffen på termosen?

Har du fått uttrykt det du mener i dag? I alle fora? Med caps lock og mange prikker? Litt godt, gammeldags hat

Du er redd innvandrere. Eller ikke akkurat redd da. Og ikke for alle innvandrere. Bare de som er litt brune. Svensker for eksempel, det går helt fint. Og tyskere. Ikke er du rasist heller. Det er noe helt annet. Og du hater dem ikke. Du bare er litt kritisk. Islamkritisk. Det er helt stuereint å være kritisk til islam. Det er ikke personlig, eller slemt ment eller noe. Absolutt ikke

Men (for det er alltid et men)

De innvandrerne, de kommer nemlig hit for å gjøre nettopp ditt liv surt. Det livet du lever i sus og dus. I åttende etasje i den kommunale blokka, med trygda rett inn på konto den 25. hver måned

På grunn av nettopp islam kommer de jo hit og tar fra deg jobben. Den jobben du så gjerne skulle gjort, om du bare ikke hadde hatt det der alvorlige tilfellet av nakkesleng etter den ulykken i 1987. Så det er jo bare rett og rimelig at du er litt islamkritisk

For det er jo sånn at alle innvandrere kommer til Norge kun for å ta akkurat det du vil ha. Den vaskejobben i det store kontorbygget, etter at alle andre er gått hjem fra jobb. Eller akkurat den bussruta du alltid har drømt om å kjøre. Hadde det ikke vært for ham, som måtte flykte til et land hvor det er fred, hadde du hatt den jobben nå

Og alle de der som ikke er kommet for å ta jobben din, men som er her bare for å irritere deg med bønnerop fra minareten fem ganger om dagen. De er slitsomme de! Du har kanskje aldri hørt en muezzin, men tanken på den lyden irriterer vettet av deg. Tanken på at noen, i et demokratisk land, skal få lov til å utøve sin religion fritt. Rett utenfor din dør. Eller, det var jo ikke rett utenfor din dør nei, det var i nabokommunen de hadde en moské. I ditt nabolag er det heldigvis bare en god, gammel kirke

Men det er klart, du kjenner jo noen som kjenner noen som har hørt et bønnerop en gang, og det ødelegger så mye. Alt dette. For du er jo en god norsk kristen, du trenger ikke muslimsk bønn. Da vil du jo ikke selv kunne høre dine gode, kristne tanker. Tankene om grunnverdier som respekt, likeverd, nestekjærlighet

Hva? Er det ikke deg jeg beskriver, sier du? Du er riktignok en islamkritiker, det står du for, men du har både utdannelse og jobb, og en fast inntekt som ikke kommer via Nav? Du tror på det gode i mennesket. Bare mennesket er norsk gjennom fem generasjoner

Beklager dette altså. Min feil. Jeg trodde et øyeblikk det var sånn at vi skjærer alle over én kam. Siden du gjør det, mener jeg

Siden du jo mener at alle som nå flykter fra bomber og krig, med livet som innsats, er lykkejegere som kun er på jakt etter din leilighet og din jobb i Norge. Siden du tror at din livskvalitet forringes av at naboen har en annen tro enn deg

Jeg hater ingen. Jeg tenker at ytringsfrihet er fint. Men det er ikke alltid nødvendig å si, med caps lock, alt du tenker inni hodet ditt

Derfor sier jeg ikke hva jeg mener om idioter. Jeg sier heller ikke at jeg syns du er en

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Høstutstillingen neste?

Kjære Trude Mostue