Fredagsfrihet

Det er ikke ofte jeg har fri fra å stresse hjem, hente barn og lage middag etter jobb. Men når det en sjelden gang skjer, utnyttes det til fulle

Fredag er jeg på seminar hos Cappelen Damm, med blant annet det beste foredraget jeg har opplevd i mitt liv. Med Kai Kverme, fra Universitetet i Oslo. Hadde jeg hatt slike forelesere under studietiden, ville utdannelse vært noe annet ja. Jeg skal finne og dele foredraget når Cappelen Damm får det ut på nettet, det er definitivt verdt en titt, selv om temaet Syria kan være litt tungt

Etter seminaret... Eller det vil si, det begynner faktisk før seminaret. Jeg kan gå på kafé og drikke morgenkaffen min helt i fred og ro. Før jeg går langs hele Aker brygge i morgensolen og ender på Astrup Fearnley

Så. Etter seminaret. Da kan jeg gå i butikker og på kafé og møter til slutt mannen, da han endelig er ferdig på jobb. Barnevakten tar seg av alt hjemme, henting og mat og legging. Og jeg hører rykter om store påskeegg fulle av godteri. Ikke rart ungene er fornøyd

Siden vi så sjelden har sånne fridager, utnytter vi den for alt den er verdt

Først blir det kino. The Grand Budapest hotel. Morsom film. Godteri og brus. Slitsomme folk i setet ved siden av. For at den er så morsom at man må le hysterisk gjennom hele filmen, det tror jeg ikke noe på. Jeg dupper riktignok av litt der en periode i midten, annet kan man nesten ikke forvente av småbarnsmødre som har tilbrakt en hel dag på seminar, men så hysterisk er ikke filmen. Det er mange inntrykk for en som er vant til å sitte på et veldig stille bibliotek dag ut og dag inn

Etter kino blir det middag. Å få sitte i stillhet og spise, uten mas om å få se på tv,  uten 'liker ikke', ermer i ketsjupen, faktisk middag helt fri for ketsjup i det hele tatt. Lykke. Bak meg sitter fire menn og snakker med ekstremt høye stemmer om ekstremt viktige hendelser som leiligheter og bilkjøring i Albania. Som sagt, litt slitsomt når man er vant til et stille bibliotek. Gutta går endelig, og det blir litt mindre intenst. Maten er god og kelneren morsom og hyggelig

Til slutt er det kveldens egentlige mål. Høydepunktet

Konsert med Sivert Høyem

Og han spiller og spiller og spiller. I nesten to timer. Det er mye nytt, litt ukjent, men også gode gamle. Tre av mine favoritter. Han leverer definitivt

Det er bare en ting jeg ikke forstår, og det er hva som kan være så utrolig viktig at det må diskuteres med utestemme når en enslig mann står alene på scenen med en enkel gitar og synger Majesty

Kommentarer

  1. Ja, en kan lure. Jeg tror noen er på konsert bare for å si til andre at "vi var der" Holdt på å irritere meg grønn over en voksen guttegjeng med samme atferd under Springsteen-konsert i fjor.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?