Tom Waits og Erasure

Ja da har jeg gjort det også. Gått fra den ene brune puben til den neste, og drukket øl med begge hender klokken halv to på formiddagen. Ikke helt meg, kjenner jeg. Men egentlig ganske morsomt likevel.

Søsteren har bursdag på samme dag som Tom Waitsløpet 2011 avholdes. Heldigvis har hun bursdag i Tønsberg, ikke i Oslo. Så det er syv puber i steden for 22. Og en sjanse til å kunne klare å gjennomføre uten varige mén. Skrumplever og nyresvikt og sånne ting.

Jeg kjenner veldig raskt at brune puber i Tønsberg ikke er helt meg, og særlig ikke halv to på en solfylt lørdag. Den aller bruneste har ikke en gang uteservering, og vi må stå inne, i et lokale hvor røyken fortsatt sitter i veggene og gardinene er trukket for. 3/4 av alle som er der, er ikke med i løpet. De er nok der uansett hva slags løp som går i Tønsberg. Det er her jeg drikker med begge hender, bare for å bli ferdig med det og komme videre - ut i solen.

Underveis er det quiz, og det jukses på høyt nivå. Vi leverer derfor fasiten når vi kommer til siste pub. Dessverre blir vi disket, fordi vi leverer for sent. Hva er det da? Vi er ferdige halv syv, og det er liksom for sent? Bonus er at vi leverer den peneste besvarelsen fyren bak disken har sett, pent pyntet med border og skjønnskrift av kunstnersøsteren. Han lover å ramme den inn og henge den opp.

Siden det ikke går så veldig bra med Tom Waits-quizen, er gleden stor da vi oppdager at de har Erasure-quiz inne på puben. Åttitallsheltene mine! Vi slenger oss med på laget som leder etter første runde, og forstår fort at vi syns dette er morsommere enn de. De er ikke der for å ha det gøy. Visstnok står det Blodfans på plakaten, men det tar vi med en klype salt. Vi kaster oss inn i kampen, uten å kunne svare seriøst på et eneste av de 29 spørsmålene, og mannen med bart på vårt lag blir surere og surere. Han er virkelig blodfan, ikke nok med det, han er bookingansvarlig for Slottsfjellfestivalen, og mannen som faktisk har fått Erasure til Norge.

Vårt lag (jeg sier det sånn, for enkelthetsskyld) vinner overlegent. Førstepremien er et møte med Erasure. Juhu! Og så går førstepremien til laget som kommer på andre plass! Hæ? Antakeligvis er det avtalt spill, siden bookingansvarlig uansett får møte dem. Uten at han inviterer med tre hyggelige blondiner. Andreprisen er en natt med Andy Bell. Det er ikke jeg særlig interessert i, og jeg antar at Andy Bell heller vil ha mannen med bart enn de tre blondinene som har jukset seg til førsteplassen. Det er altså bare skuffelser på quizfronten denne dagen, og bare en ting å gjøre: danse og drikke mer øl.

Og på dansefronten vinner vi, uten tvil!

Kommentarer

  1. Hei! Så hyggelig med besøk hos meg. Jeg måtte jo inn og se hos deg også! Tom Waits-løp har jeg hørt om ja. Har en datter som bor i Oslo, nær puber, så der var det høyt støynivå for noen dager siden forsto jeg!
    Kan kun en av Tom Waits sine sanger, og det er faktisk en vuggesang - Lullaby! Synger den i koret jeg går i. Vakker, med sterk tekst...
    Men det er vel ikke synging dette løpet går mest ut på har jeg skjønt :)

    Hilsen Inger

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?