Kjør sakte!

I gata hos oss er det lov å kjøre i 10 km/t. Det er jo ikke fort. Det er nærmest krabbefart

Det er faktisk slik at man blir oppfordret til å ikke kjøre så mye i det hele tatt i gata vår. Dessuten er den enveiskjørt

Men det viser seg at alt sånt er ganske vanskelig å forholde seg til. Selv om det finnes flere skilt til å minne dem på det. Men jeg ser nå at på skiltet står det Tenk - Brems. Det er to ting på en gang det. Kanskje det blir litt mye


Det bor mange barn her. De er ute i gata og leker, sykler, skater, tegner med kritt. Ja, sånt som barn gjør. Og ja, de må selvsagt lære seg at de skal se seg for. Jeg forsøker i alle fall å lære mine barn det. Men så er de jo barn da. Og plutselig flyr en sommerfugl forbi, den må vi jo se litt på, og vi løper etter. Da er det ikke så lett å huske på at det kan komme en bil i full fart. For det skal det jo egentlig ikke her

Da forventer jeg faktisk mer av de som til alt overmål har klart å få lappen. De må kjøre etter forholdene. Såpass må man kunne kreve. Og forholdene her er 10 km/t i førstegir. Det er kjempeenkelt! Du trenger ikke gire en gang! Enklere enn det får du det nesten ikke

Vi bor midt i en sving, i en liten bakke. Bakken er ikke bratt, og med de store SUV-ene de kjører rundt i her, burde den ikke være noe problem å forsere i 10 km/t. På førstegir. Selv min skrangelete Peugeot klarer den bakken helt uten problemer

Nå vurderer jeg sterkt å stille meg opp litt oppi her og kaste egg på alle som kjører for fort. Det ville blitt mange egg, la oss bare si det sånn

Det er sikkert ikke lov til å kaste egg på biler. Det finnes kanskje ingen konkret regel, men sånn etisk sett er det nok ikke greit. Men siden ingen bryr seg om de reglene som faktisk finnes her, hvorfor skal jeg bry meg om regler som ikke finnes?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?