Juryen

Jeg mener barn må tåle å prøve nye ting. Ikke bare i matveien, men også kulturelt

Sønnen er ikke spesielt interessert i det, må jeg innrømme. Han liker nok å gjøre ting han kjenner til. Kino og sånt. Annet er nok litt kjedelig. Vi var mye i teater før, men nå blir det lenge mellom hver gang

Derfor benytter jeg sjansen da jeg ser at det settes opp en forestilling på Dansens hus her i byen. Jeg vet at en av bestekompisene er delaktig, sønnen vet ikke det. Tanten til kompisen har laget oppsetningen, og det viser seg at han kjenner flere av barna. Akkurat det hjelper jo på, da

Og det blir en suksess. Særlig da lillebroren til kompisen dukker opp på skjermen. Han er et sjarmtroll, og vi må le, særlig hver gang han sier Kjedelig!

Barn ser ikke de begrensninger voksne ser, og det kommer ganske tydelig frem i sekvensen der danserne må følge Barbiedokkenes bevegelser. Det lar seg rett og slett ikke gjøre, sånn fysisk. Men god underholdning, det blir det

Unger er herlige, og denne forestillingen er virkelig beskrivende for hvordan barn er, og hva de mener og syns om samtidskunst. Jeg er veldig glad for at vi gjorde dette, og det tror jeg faktisk sønnen er også. Som en av gutta sier etter en av delene: Det var jo faktisk ganske fint!

Ja. Tør å gjøre noe annerledes. Noe dere ikke gjør hver dag! Tør å skille dere litt ut! Kanskje det ikke er så kjedelig som dere tror

Hvis noen nå bare kan fortelle meg hvem som synger den engelske sangen mot slutten der, så er jeg strålende happy




Forestillingen blir presentert på følgende måte:

Forestillingen åpner med en mystisk scene; to dansere danser samtidsdans til vakker musikk med projisert natur som bakteppe. Med ett høres hvisking, først fra ett barn, etter hvert kommer flere stemmer til: "Hva er det de gjør? Hvorfor gjør de det? Jeg skjønner ingenting!" Plutselig kommer ett barn tilsyne på projeksjonsduken i bakgrunnen, så ett til og ett til. Barna stanser forestillingen.

De kommer frem til at ettersom de er barn, og dette er en barneforestilling, burde de få lov til å være med å lage forestillingen. Herfra ovetar barna kontrollen; de skal lage den optimale forestillingen!

Om de lykkes vil vi ikke røpe på forhånd, men gruppen står overfor mange utfordringer- hvordan skal de bli enige- de er jo ikke enstartede selv om de er barn....

Kommentarer

  1. Utrolig bra at dere tar ungene med på mye forskjellig. Det er så bra for dem!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?