Jaktsesong

Nå er jaktsesongen i gang, for de som driver med sånt. Og det er snakk om elgjakt, ikke rypejakt eller den slags bygreier. Skikkelig ut i skogen, altså. Jeg jakter ikke, og kunne for min del ikke brydd meg mindre.

Men på nyhetene i går var det da en sint jeger på snø. Altså, en jeger som var skrekkelig sint på snøen. Det går jo ikke an å luske seg inn på elgen i år, det knaser i skaren når han sniker seg mot målet. Han sitter der, sur og lei seg og får jo ikke jaktet på denne elgen.

Jeg kan jo være enig i at snø i september er en uting. Ikke på grunn av dårlige jaktmuligheter, mer fordi jeg liker sol og varme. Hvem er jegeren egentlig sur på? Hvem har han tenkt at skulle ordne opp i dette etter nyhetsinnslaget? Akkurat været er vel en av de veldig få tingene i verden vi faktisk ikke får gjort  noe med. Han sitter der på en tømmerstokk, på utkikksplassen sin, med røyken i munnen og geværet over skulderen. Han er sur og grinete, fordi han ikke lydløst kan snike seg inn på en løpende biff. Som jo er en hver manns rett. Visstnok.

Og trenger vi så skrekkelig deprimerende nyheter hver eneste dag? Jeg blir jo nesten sur selv, ikke på snø, men på han jegeren. Og litt på NRK, som lager slike dumme innslag.

I dag ønsker jeg meg oppfølgingssaken: Elg i vinterskrud. Der intervjuer Norge i dag-redaksjonen skogens konge. Han er lykkelig og fri, og kjenner gleden over å gå trygt i skogen denne høsten. Han hører jegeren som kommer på skaren. Han ser sporene i snøen, og vet hvor jegeren gjemmer seg. At det er vanskelig å komme til maten bryr han seg ikke om, for han kommer til å overleve, han blir i alle fall ikke mat selv. Slike nyheter vil jeg ha. Ikke sure gubber på en stokk.

Ha en fin høst, folkens. Med eller uten snø.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?