De eldre og svake og de i risikogruppa

Så her sitter jeg, på hjemmekontoret, uke to. Mannen er jo som vanlig her, han har knapt nok vært ute av huset siden mars 2020. Ungene har hjemmeskole, og det begynner sånn sakte men sikkert å gå litt utforbakke her nå, mentalt sett

Men vi gjør det jo for de eldre, de svake, de i risikogruppa. Vi holder oss hjemme.

Butikkene er stengt. Det er ikke noen fritidsaktiviteter å se i nærmeste fremtid, og det mest spennende i løpet av dagen er om det kommer stjertmeis i fuglematen i hekken til naboen.

Men vi gjør det jo for de eldre, de svake, de i risikogruppa.

Vet du hvor de er?

Jo, det skal jeg fortelle deg.

Mens vi sitter her og råtner på rot, er de på Manglerudsenteret. Med munnbind både oppe i panna og under haka, men ikke der det skal være - over nese og munn.

De har heller ingen problemer med at kafeene bare har take away. De har nemlig rullatoren med seg, og kan sitte på den, hvorsomhelst. Mye nærmere enn med en meter avstand. Det er vel for å høre hverandre det da.

Der sitter de da, de eldre, de svake, de i risikogruppa, og har kaffeslabberas inne på et stengt kjøpesenter. I klynger på både åtte og ni, alle i aldersgruppe 70+. Med latte og wienerbrød fra Samson.

Mens jeg må be minsten om å gå og være sur et annet sted enn på kjøkkenet, for det er mitt kontor og der vil jeg være sur i fred.

(Ja, grunnen til at jeg oppdaget denne eldrebølgen på Manglerudsenteret er faktisk at jeg rett og slett måtte bryte min selvpålagte polboikott, krype til korset og kjøpe en rødvin, for nå holder jeg faktisk ikke ut lenger)

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?