Perspektiv

I 1993 bodde jeg i Tyskland. 

Mot slutten av oppholdet hadde jeg ikke alle papirer helt i orden. Jeg oppholdt meg teknisk sett ulovlig i landet, på grunn av noen tidsfrister, en arbeidstillatelse som gikk ut og litt forskjellig.

På t-banen en dag ble to passasjerer stoppet av politiet. De måtte vise oppholdstillatelsen sin, de ble spurt alle mulige rare spørsmål og de måtte gå av banen, selv om de hadde alle papirer med seg, gyldig billett og alt var i skjønneste orden.

Så der satt jeg da. Riktignok med gyldig billett, men uten arbeidstillatelse, passet lå hjemme og jeg hadde ingen Personalausweis. Ingen kom bort til meg og spurte etter papirer. Ingen så i min retning. Ingen brydde seg om meg.

Gjett hva som var forskjellen på oss?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?