Gode gjerninger

Jeg har hatt en ganske spesiell dag, av ulike årsaker, men noen ting er jo morsommere enn andre da

Særlig når man er på den andre siden av historien enn Lars, som jeg møter i kassakøen på Rema i ettermiddag. Lars har nok ikke sin aller beste dag, der han bare kjapt skal innom butikken på vei hjem. Jeg tipper han har en sulten familie der hjemme, som venter på både brokkoli og rømme

Hvordan Rema kan komme på at det er lurt å bare ha en åpen kasse klokken 16.45 er utenfor min forstand. Køen er lang, og de ansatte er få, og mange er sultne

Først faller brokkolien til Lars fra hverandre, ut av plastikken. Etter at den er skannet. Neitakk, sier Lars, jeg orker ikke å stresse noe mer med ny brokkoli, så den får utgå. Samtidig som han kaver og pakker i poser og mister et rømmebeger i gulvet så lokket flyr av og rømmen renner utover. Enda litt mer stresset forsøker han å rydde opp sølet, pakke i poser og betale for alt som ikke har falt i bakken eller gått i oppløsning. Jeg kjenner igjen en desperat person når jeg ser en, etter årelang trening med skal bare kjapt innom på vei hjem fra barnehagen, småbarn og lavt blodsukker i god kombo. Og køen vokser

Panisk rydder og pakker han, men ved betalingen stopper det helt opp. Kortet blir avvist, og samme hvor hardt Lars stapper det inn i kortleseren nekter den å ta imot. Nå er køen utrolig lang, og Lars blir litt amper, samtidig som han med litt desperat munter stemme forsøker å beklage til oss som står bak

Jeg kjenner på stresset, og tilbyr meg å betale for ham, om han har Vipps. Gjett om Lars har Vipps! Sjelden har jeg gjort en mann så lykkelig. Jeg får 978 kroner inn, og trekker kortet mens alle bak oss i køen holder pusten og krysser fingre for at det virker. Og at jeg husker koden

Det virker! Og jeg husker koden!

Vipps er jo egentlig helt supert. Nå kan Lars få laget middag til familien, og jeg kan føle at jeg har gjort en god gjerning

Kommentarer

  1. Min nærbutikk har nok forstått når det er behov for flere bemanna kasser, heldigvis.

    Helt enig i at Vipps er utrolig smart. Så heldig han var som møtte deg i køen.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Høstutstillingen neste?

Kjære Trude Mostue