Det er Kant - og minsten

Jeg har lest filosofihistorie. Som så mange andre har jeg et halvt år med ex.phil bak meg. Det er et halvt år jeg ikke fikk noe særlig mye ut av

Ikke forstår jeg hulelignelsen, ikke vet jeg noe særlig om metafysikk, Rousseau og Hegel er navn, Bacon er mat, jeg tenker og derfor er jeg (så litt Descartes der, altså), men så er det brått slutt på filosofien for min del

Men det jeg faktisk kan si en del om, er hvordan Kant rullet seg inn i dyna for å få sove. Det sitter nemlig som klistret. Av alle unyttige ting her i verden

I dag da jeg la minsten sa han: - I går rullet jeg meg inn i dyna og lå som en pølse. Jeg måtte jobbe litt for å få det til da

Jeg tenker etter, og kommer på at jeg i går faktisk fant ham inni dynetrekket. Nå i kveld finner jeg ham - igjen - rullet inn i dyna som en pølse. Han har nok jobbet litt mer med teknikken, for det var tydeligere at det var noe sånt som hadde skjedd. I går kveld ante jeg jo ikke at det lå en plan bak kaoset

Sånn i filosofien trekker man vel gjerne slutninger - og jeg konkluderer raskt med at de som ruller seg inn i dyna som en pølse, de gjør det stort her i verden

Jeg er spent på hvilken retning minsten velger, men sånn som det ser ut så langt er han nok en pragmatiker

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?