Historien om en kake

Jeg er ikke spesielt god til å bake. Det vil si, jeg klarer å bake. Teknisk sett. For jeg kan lese. Jeg kan måle. Jeg kan veie

Det jeg ikke kan så godt, er å få det til å se ut som på bildet

Derfor legger jeg jo ikke listen spesielt lavt for meg selv i år, jeg bestemmer meg nemlig for å lage en regnbuekake til skolens 17. mai-arrangement

Oppskriften er i og for seg ikke så vanskelig. Den finner du her

Det du bør gjøre om du skal prøve deg, er å stikke en tur på Cacas og få tak i skikkelig farge. Det holder liksom ikke med vanlig konditorfarge fra Rimi, her vil vi ha skikkelige farger!

Jeg ender opp med fem forskjellige pastafarger - nøye valgt ut av minsten. Egentlig skal vi ha seks farger, vi skal eksperimentere og blande gul og rød til oransje. Men det viser seg, da jeg søndag kveld endelig roter frem kakeformen jeg er sikker på er 20 cm, at det vil ikke gå. For den eneste formen jeg har, er 24 cm. Det betyr for lite røre til seks lag

Og når man lager røre av ni egg og 450 gram sukker, er det ikke bare sånn at man slenger seg rundt og lager litt ekstra

Jeg lager fem bunner, følger oppskriften nøye, deler røren til og med på vekt for å få like mye i hver, rører inn fargen - som sitter godt om du får den på deg - og steker en og en bunn. Det tar sin tid. Men det er ikke vanskelig


Bunnene blir ikke helt strøkne. De er tynne i kanten og godt stekt på den ene siden. Det er sikkert ovnen min det er noe rart med. Jeg kan ikke tenke meg noen annen grunn. Men det løses enkelt ved å finne et lokk i fin størrelse, skjære av alle kanter - og vips så er alle bunnene like. I omkrets, og sånn ca i tykkelse også faktisk


Pynting er ikke min sterkeste side. Igjen; å lage glasur etter oppskrift går fint. Men. Jeg får den ikke jevn og pen utover kaken, det skinner igjennom hva som er under - de forskjellige fargene på kakebunnene lyser jo godt opp - og det følger med smuler rundt hele

For å få litt ekstra smak på kaken, legger jeg et lag mangopuré mellom lagene. Det frisker opp den ellers ganske tunge sukkerbomben

Uansett. Kaken blir høy. Dekket med glasur. Jeg strør umotivert på litt strøssel vi har i skuffen, og begynner egentlig å bli ganske lei kake allerede 16. mai

Men kaken imponerer stort på skolen, både blant voksne og barn!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?