Denne likestillingen

Ja, Susanne, jeg hører deg. Jeg er for likestilling. Jeg syns kvinner skal ha de samme rettighetene som menn, de samme lønnsbetingelsene, frihet til å bestemme over egen kropp og alt det der

Jeg syns ikke gutter trenger genser med monstertruck og jenter genser med prinsesser. Jeg syns ikke ski skal være enten rosa eller blå. Jeg tror også at jenter kan klatre i trær og gutter leke med dokker

Men jeg syns også at barn, gutter eller jenter, som har på seg en fin genser, flotte fletter i håret eller fått ny matboks, kan få litt oppmerksomhet


Syns ikke du også det er litt hyggelig å få komplimenter om du har pyntet deg litt ekstra? Det blir liksom ikke helt det samme når jeg føler meg ekstra fin og har på kjole på jobb, og så kommer kollegaen min og spør: Jeg ser du har på kjole i dag, så hva er din favorittbok for tiden?

Likestilling og positiv oppmerksomhet trenger da ikke utelukke hverandre?

Kommentarer

  1. Ja, det ene trenger ikke utelukke det andre, men når det er sagt så vil jeg også ha komplimenter for min hjernekapasitet og ikke bare for utseende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvfølgelig! Men man må ikke bli redde for å si til noen "I dag var du da ekstra fin" - verken til barn eller voksne

      Jeg bare kjenner den følelsen man har som barn, når man har ny genser, fine musefletter eller mistet en tann - og så er det ingen som sier noe!

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?