Om snø og tak og slikt

- I dag skal jeg skrive om viktigheten av å holde taket i orden, sier jeg til mannen

Han blir helt blank. Innrømmer glatt at det er vi ikke spesielt gode på

Og med vi mener jeg han. Alt sånt sorterer under teknisk avdeling her i huset. Utvendig vedlikehold av hus og slikt. I tillegg til at det er ute, så er det jo høyt. Og utrygt. Gjerne litt glatt, og bratt

Definitivt teknisk avdeling

Det regner litt inn rundt pipa, særlig under de verste høststormene. Og vi har en takrenne som har falt ned. Nå på vinteren skal vi visstnok opp og måke, men det kan jeg ikke skryte på meg å ha gjort noen gang. Heller ikke mannen, så vidt meg bekjent

Men altså. Det kan være lurt. Særlig når det kommer mye tung, våt snø. Sånn som i dag. Her kan du få noen tips til hva du skal gjøre i forhold til taket. Om du bor i hus da

Dette er ikke på taket. Men det er mye tung snø

Bor du i leilighet, er det huseiers ansvar å få sikret taket mot snøras. For om noen går under, er det dumt både for den som får snøen i hodet og for den som ikke har sørget for å måke

Og jeg som ønsker meg hus med flatt tak. Det må jo være enda verre enn sånt tak vi har nå. Fra flate tak er det jo aldri noe som faller ned, og selv om det da virker trygt for dem som går under, er det kanskje litt dumt når taket synker sammen under vekten. Så sånn vedlikeholdsmessig sett, er det kanskje like greit å bare bo her vi bor

Kommentarer

  1. Det høres ut som om dere trenger hjelp. Finnes det ingen kompetente i familien som kan gi råd og bestille et firma til å ta jobben. Jeg har nemlig erfaring for at priser kan variere med kompetansenivået til den som bestiller. Utett pipe kan bli veldig dyrt i lengden, og det er veldig greit med takrenne.

    SvarSlett
  2. Med flatt tak blåser mye av snøen vekk, men når det er store snømengder bør taket skuffes.

    Viktig tema du tar opp!

    Har selv et tak som trenger tilsyn, men det venter til våren, forhåpentligvis denen..

    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?