Brannfeller i julekosen

Jeg elsker bål i peisen nå når det er kaldt ute

Jeg er bare litt dårlig på å få det til. Jeg er veldig god på å få opptenningsveden, avispapiret, brikettene og annet til å ta fyr. Jeg sliter bare veldig med å faktisk få veden til å ta fyr. Det er sikkert fordi jeg aldri gikk i speideren

Det er faktisk så ille at jeg noen ganger lurer på hvordan det i det hele tatt kan begynne å brenne, sånn helt av seg selv, i hus, båter, skog og kratt. Særlig når jeg har brukt tre kvarter på å få til et enkelt bål som brenner i peisen, der alle forutsetninger bør være til stede for umiddelbar flamme

Nå i julen er det mye bål og kos. Om man får det til da. Og stearinlys. Da er det viktig å passe godt på. Særlig de lysene. De brenner nemlig mye bedre enn veden i min peis, og da kan det fort bli farlig

Så selv om det er kos, er det også alvor. Ikke gå fra levende lys. Ikke brenn lys i nærheten av gardiner. Dropp pynten rundt - om noen fortsatt bruker lysmansjetter


Mannen har i tillegg lest om julestjerner som tar fyr i vinduet. Jeg velger å ikke bli hysterisk, men har den likvel bare på når vi er hjemme og kan følge med

Og om du ikke nettopp har gjort det, vil jeg anbefale deg å bytte batteri i røykvarslerne nå før jul. Trekk ut kaffetrakter, brødrister og strykejern før du drar på juleferie, og dropp de elektriske varmeteppene

Skulle ulykken likevel være ute, finnes det hjelp å få, også etter at brannen er slukket. Bare sjekk her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?