Sikkerhet på skoleveien

På vei hjem fra jobb i dag får jeg et sjokk jeg fortsatt ikke er kommet over

Ved t-banestasjonen kommer det en gruppe skoleunger, sikkert flere enn ti. De er ca 11-12 år, og flere av dem går med en ballong i hånden. Etter hvert kan man også se at ballongene har hår og øyne

En sier: Nå slipper jeg den ned på skinnene. Det blir spennende å se hva som skjer når banen kommer!

En annen sier: Ikke gjør det, det er jo liksom barnet ditt da! 

Og så sier de masse jeg ikke helt følger med på. Siden jeg står veldig langt unna

Plutselig slipper hun ene en ballong ned. Og det bryter ut full oppstandelse. De diskuterer vilt frem og tilbake hvem av dem som skal hoppe ned og hente den gule ballongen. En ballong! At de i det hele tatt vurderer å gå ned på strømførende t-baneskinner er så skremmende at jeg blir helt kvalm. En av jentene sjekker hvor mange minutter det er til banen kommer. Det er et minutt. Da hun setter seg på kanten for å hoppe ned får jeg nok, og roper Nei nei nei!

Jeg står sikkert tretti meter unna. Det står kanskje åtte voksne rett ved barna, og følger med på det som skjer. Ingen sier ifra. Ingen rører en finger. Bortsett fra en mann. Som faktisk hopper ned på skinnene og redder opp en gul ballong

Jeg er målløs. Og skjelven og kvalm. Og snakker med sjåføren da vi kommer til endestasjonen. Han har sett ungene, siden de veiver og forsøker å stoppe banen før den kommer inn på stasjonen. Og kan fortelle at om han bråbremser, bruker han minst 100 meter på å stoppe. Da er de allerede påkjørt, de som eventuelt er på skinnene. Opplever han å være så mye som i nærheten av en påkjørsel, må han parkere for dagen og tilkalle ny fører. Fordi det er en påkjenning å være i nærheten av å ta livet av noen med en t-bane

Så kjære foreldre. Ta en prat med barna deres, om sikkerhet på skoleveien. Det har jeg gjort nå med min tiåring. Som dyrt og hellig lover at han aldri skal finne på noe sånt, og som er like sjokkert som jeg

Og kjære lærere. Kanskje det er greit å ta opp dette på skolen også. Prosjektet med ballongbabyen fungerer tydeligvis ikke helt. Siden det er greit å kaste den på skinnene for å se hva som skjer når banen kjører over den


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?