Lekehimmelen

Jeg har vært flere ganger i Londons største lekebutikk, Hamleys. Både med og uten barn. Det er stort der. Med en haug voksne (eller i alle fall unge voksne) som jobber der, som tuller, tryller, viser frem leker og lar deg prøve alt en femåring drømmer om å prøve. Litt hektisk for mor og far - veldig morsomt for barna

 
I helgen ser jeg ikke mindre enn to Hamleys i København. Siden jeg er der uten barn, dropper jeg å gå innom denne gangen. Jeg har uansett allerede funnet gaver til gutta. Neste gang vi er der hele gjengen, antar jeg at det er et obligatorisk stopp

Men. Nå er det faktisk Hamleys i Norge også. I Oslo. På Steen og Strøm. I femte etasje. Og der går jeg innom



Mens jeg rusler rundt der, ser jeg for så vidt flere ansatte som leker seg, enn kunder. Sånn sett er det jo behagelig å gå der da, uten den store trengselen. Det henger kanskje litt sammen med at det er i femte etasje. Man går ikke bare tilfeldigvis forbi der. Uansett, jeg finner opptil flere ting jeg vet gutta kunne tenke seg, blant annet ville minsten elsket hund og katt som henholdsvis bjeffer og mjauer og hopper rundt



I taket snurrer flyvende griser og motoriserte fly. Blinkeden biler farer forbi. Hunden bjeffer i hyllene. Og jammen møter jeg ikke på et helikopter også. Det er nok en fryd for lekeglade gutter å jobbe i en slik butikk, hvor de kan utfolde seg og vise frem alle sine barnslige sider gjennom en hel arbeidsdag
 
Han som grunnla Hamleys den gangen i 1760, overraskende nok het han Hamley, hadde en plan med butikken. Han ville ha en butikk hvor det faktisk var lov til å prøve, trykke, jynge, leke og hygge seg. Jeg antar lekene var finere på den tiden, ikke fullt så mye batteridrevet plastikk og juksepels, men mer tinnsoldater og kjepphester av tre. Likevel er det jo fortsatt en fryd å gå i en lekebutikk med spente barn, særlig på et sted hvor en mamma ikke hele tiden trenger å passe på at klåfingra småtasser ikke drar alt ut fra hyllene. Det er lov å være litt klåfingra på Hamleys
 
Og så viser det seg, ved litt nærmere research, at de har relansert en kolleksjon med klassisk nostalgisk leketøy. Altså helt i tråd med hva mammaen ønsker seg. Gyngehest, tinnsoldater og teddybjørner. Uten batterier
 
Jeg må ærlig innrømme at det er mer spennende å gå gjennom dørene på Hamleys i Regent Street enn på Steen og Strøm. I London er det tross alt syv etasjer med leker og moro. Her i Oslo er det 900 kvadrat på et plan. Men for all del, det er mer enn nok leker nok for gutta mine på 900 kvadrat
 
Den britiske kongefamilien slenger visstnok ofte innom Hamleys i London. Da er det er vel ikke lenge før vi kan observere Mette Marit med ungeflokken på slep opp rulletrappene på Steen og Strøm tenker jeg
 
Nå oppdager sønnen at jeg skriver dette, så det er ikke lenge til dere finner ham i rulletrappen opp til femte etasje i alle fall

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Høstutstillingen neste?

Kjære Trude Mostue