Sverigetur

Nordens ark. Svensk dyrepark med ville og utrydningstruede dyrearter. Og høner, gris, geit og hest.

Staselig kar, det her!
Det går litt trått, gutta er liksom ikke overbegeistret. Tigeren sover jo bare. Ulven er vanskelig å se. Noen villkatter finner vi aldri. Selv om eldstemann gjentatte ganger gjør oss oppmerksom på at det er kjempegøy i dyreparken. Vi aner jo at det ligger noe under. Han vil til et helt annet sted i Sverige. Nær grensen til Norge.

Jeg overhører en pappa si til sin sure datter som sitter og streiker på veien innover i skogen full av ville dyr (på svensk, fritt oversatt til norsk etter hukommelsen): Men Maria, snälla, - tenk på at det er ulv her, det er lurt å holde seg i nærheten av mamma og pappa da, ellers kan den komme og ta deg!

Sånne trusler ville jeg aldri kommet med, i alle fall!, trøster jeg meg med der jeg sleper en motvillig åtteåring og en litt morsk Sabeltann forbi villhester og traner, og tenker at det er godt å av og til se at andre faktisk har sure og tverre unger også. Det er jo dager da jeg tenker at det bare gjelder oss.

Jeg truer ikke med at det vil bli spist av ulv eller angrepet av tiger. Den ville nok uansett ikke hatt noen virkning. De forstår jo at dyrene er trygt plassert bak høye strømgjerder.

Truslen som fungerer best hos oss, vil være: Da stopper vi ikke på Norby. Da blir det ikke noen tur i godtebutikken.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Høstutstillingen neste?

Kjære Trude Mostue