Samtalen

I rushtiden i bilen på vei hjem, litt hektisk og sent i forhold til henting av lillebror, og med meget lavt blodsukker.

- Mamma, når jeg blir stor skal jeg ha motorsykkel. Kan jeg det?
- Ja, vennen, når du blir atten kan du det.
- Vil du helst at jeg har bil eller motorsykkel?
- Hm, det er igrunn det samme for mamma. Men når du blir stor og får barn og sånn, er det mer praktisk med bil. Det er ikke så lett å få med seg barn og utstyr på en motorsykkel.
- Nei, det har du rett i. Jeg skal jo ha barn. (Mamma ler inni seg av den veslevoksne tonen)

- Mamma, er det sant at man må ha tiss-mot-tiss når man skal få barn?

Herlig. Riktig tidspunkt for Samtalen ja. (Snakk med pappa, tenker mamma inni seg)

- Ja, vennen.
- Æsj, da vil ikke jeg ha barn. Noen gang.
- Å nei. Det er uansett ikke så aktuelt når man er syv år.
- Går det an å få barn når man er syv da, mamma?
- Nei vennen. Det går ikke an.
- Noen i tiende har gjort det
- Hæ! Fått barn?! (Wow, selv på Steinerskolen, tenker mamma inni seg)
- Nei!

Ok, jeg orker ikke gå veldig i detalj på hva de i tiende har gjort, når det ikke er fått barn.  Jeg visste jo ikke en gang at sønnen er klar over hvordan man lager barn. Men hvordan i alle dager min syvåring vet at tiendeklassinger har gjort det, det lurer jeg litt på. Har de gjort det i storefri? Ute? Kjenner han i det hele tatt noen i tiende?

Vel er Steinerskolen for praktisk øvelse og ikke bare teori, men det får jo være grenser da.

(Neste gang er det pappaens tur til å snakke om dette. For spørsmålet kommer nok: Har dere gjort det da? To ganger?!)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Høstutstillingen neste?

Kjære Trude Mostue