På Meny med lavt blodsukker

Turen går til Kolbotn, for å kjøpe sko til eldstemann. De forrige er blitt fulle av hull, etter en måneds bruk. Dårlig.

Skoene vi klarer å enes om, kommer selvsagt ikke i riktig størrelse, og mamma blir derfor sur. Du kan sikkert bruke bunadskoene fra i fjor. Sier mamma.

Så er det Meny. Denne dyre, flotte matbutikken med stort utvalg. Jeg må bake boller til skolen, og har i tillegg sett meg ut en spennende ny kakeoppskrift, som jeg antakeligvis vil komme tilbake til om det blir noe av.
For til den kaken trenger jeg blant annet brunt sukker, melis og marshmellow fluff. Som visstnok finnes i velassorterte matvarebutikker.

Så da jeg, sur og grinete og med lavt blodsukker står ved bakehyllene og sier (egentlig mest til meg selv) Hvorfor finner man aldri det man trenger i denne liksom velassorterte butikken da?, er det selvfølgelig en ansatt som kommer forbi. Han snur seg fort, smiler og spør om han kan hjelpe meg med noe. Og hjelper. Han finner brunt sukker. Han finner økologisk melis. Og Marshmellow fluff, som jeg aldri har sett og knapt nok hørt om, vet han hva er, men må dessverre beklage - det har de ikke i denne butikken.

Jeg har nå brunt sukker i kurven, men fortsatt lavt blodsukker, og tramper mot de endeløse køen ved kassene.

Mens sønnen kommer flau og beskjemmet bak meg: Mamma, det er jo ikke hans skyld at de ikke har sånne marshmellows da! Han prøvde jo bare å være hyggelig!

Og det har han jo helt rett i! God 17. mai til alle dere som jobber i matbutikk i dag - dere fortjener en fridag i morgen!

Kommentarer

  1. Marshmallowfondant

    200 gram Marshmallows
    2 ss vann
    2 ss matfett
    ca. 500 gram melis

    Ha vann og marshmallows i en stor bolle og sett det i mikroen ca 1.5 - 2 min til det puffer opp. Ta det ut og ha i matfettet (og farge hvis man ønsker det) og rør godt (evt også essens av noe slag om du vil). Ha i melisen litt av gangen og rør godt.
    Hell det ut på et bake underlag og kna/elt inn resten av melisen og den er ferdig til bruk.

    Her... oppskrift på fantastisk marshmallow fondant.... inkl oppskrift på hjemmelaget "fluff"...
    Hvem trenger fluff på glass når man kan lage selv?

    Kos deg med kakebaksten:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?