Småting

Det er ikke de helt store, alvorlige og omveltende tingene, som skjer hos oss. Jeg er sliten, men det er ikke alvorlig sykdom, brann, flom eller andre store naturkatastrofer som sliter. Det er disse små tingene som dukker opp i hverdagen.

Dagen i dag begynner med drosje for eldstemann og levering av minsten i barnehagen, siden mannen må kjøre bilen på eu-kontroll. Drosjen dukker ikke opp, og vi står ute i 17 minus i 15 minutter, tilfelle han skulle komme. Da jeg endelig kommer gjennom til Oslo taxi, får jeg beskjed om at han har vært hos oss,  men han dro igjen seks minutter etter hentetid, for vi var ikke der. Nehei - hvor skulle vi liksom befinne oss ti på åtte en hverdag da? Vi er i gangen og venter på drosjen. Siden det er bom i veien hos oss, er det noen sjåfører som syns det er så vanskelig, de må jo gå ut av bilen og skyve på bommen. Det er litt i overkant for en drosjesjåfør, så da står de foran bommen og venter. Sånn til vanlig ringer de i det minste og sier de er kommet, men ikke i dag. Og hvordan kan jeg vite at han står der, når jeg ikke får beskjed?

På sentralen får jeg beskjed om at for å få ny drosje, må skolen ringe og bestille. Ja, la oss gjøre det smidig og brukervennlig. For all del. En annen dag ville jeg puttet unger og vogner og sekker og alt i bilen og kjørt til skolen selv, men det er jo typisk at dette skjer den ene dagen i året vi har bilen på verksted.

Vi har hatt dårlig trykk på vannet en stund (vel, siden i sommer...), men forrige uke kom da en veldig hyggelig rørlegger og skrudde litt på "redduksjonsvenntilen", så det problemet er borte. Det blir minstepris, ifølge ham. I dag kommer fakturaen. 2.500 kroner for toppen ti minutter med rørleggerplankekjøring. Det er visst mye annen kjøring i prisen. Som om det er min skyld at firmaet ikke har tilhold i nabobygningen. De putter også på materialkostnader. Han brukte mitt vann, skrudde på min ventil og klampret rundt inne med sko på mine gulv. Det er klart det blir kostnader av sånt. Og så må han bruke bil, så de slenger med et lite tillegg for det. Jeg har vel ennå til gode å se en rørlegger til fots. Moms på toppen, selvsagt. Så mye for den minsteprisen.

Så er det jo det samme gamle, med minsten som ikke vil kle på seg i barnehagen før vi skal hjem, og hjemme er det som vanlig bare en smoothie igjen. Og bilen orker jeg ikke hente, så vi har ikke den i morgen tidlig heller. En enkel eu-kontroll kommer også kjapt opp på 1.500 kroner. For bilen vår lader 14,6, og det er litt mye, derfor ryker pærene stadig. Og de koster å skifte. (Det sier jo meg ingenting at bilen lader 14,6, men siden han sier det må jeg jo tro på det).

På toppen av det hele har jeg dundrende hodepine og betennelse i bihulene. Det blir nok en lek å bake pepperkaker i kveld ja.

Det nytter ikke å utsette de pepperkakene heller, for det er kalendertingen i dag. Så nå skal det adventskoses!

Kommentarer

  1. Å lille tapre mamma! Småting er nå småting, enig i det, men dette var mange middelsting på en gang og tilsammen er det humper nok i hverdagen.

    God bedring!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?