Kalenderkaos

Når man velger en adventskalender med aktiviteter, som vi har i år, er det et viktig punkt for mammaen (eventuelt pappaen): Sjekk at alt er i orden før lappen leses tidlig på morgenen! Det er nok av småting som kan gå galt. Spesielt for seksåringer.

Onsdagens kalenderaktivitet er "Lage julepynt med en hobbypakke fra Panduro". Filte sopper. Det ser passe festlig ut, og siden sønnen går på Steinerskolen, er jo ull og filting og toving midt i blinken. Så uerfaren som jeg er på området, har jeg ikke forstått at nålefilting og toving i grønnsåpe er to helt forskjellige ting, og blir litt tatt på sengen da, onsdag klokken seks. For da vi åpner pakken fra Panduro, og leser bruksanvisningen, skal det jo ikke i nærheten av grønnsåpe. Og den filtenålen som visstnok må brukes, ligger ikke i pakken. Selv om det står på esken.

Med forrige ukes kalenderstyr friskt i minnet, manner jeg meg opp for å fortelle sønnen at dagens aktivitet dessverre må utgå, men at han kan få spille litt ekstra Mario i steden. Sist uke valgte han jo spillingen.

Den gang ei. Ikke aktuelt. Her skal det filtes! Nå er gode råd dyre, og jeg vrir hjernen. Og kommer på at torsdagens aktivitet er "Pynte pepperkaker" (bakingen var aktiviteten på tirsdag). Hurra! Jeg har jo både konditorfarge, melis og nonstop. Og krisen er avverget. Utsikter til litt sjokolade på en onsdag er helt topp. Vi bare bytter dag.

Pynte pepperkaker er jeg jo skikkelig god på. For som steinermamma pyntet jeg min del av kaker på pinne for tre uker siden. Vi var seks foreldre på dugnad, og siden det var klokken seks en torsdag ettermiddag, hadde ingen rukket å spise middag. Alle stappet innpå med pynt, og peaket vel sånn omtrent rundt halv ni. Noen hadde levert de skjønneste englepepperkakene, men etter en runde med nonstop og melis, utbryter en av mammaene, høy på sukker: "Næh, se! Det er han fra barne-tv, han fra Hawaii!" Og helt riktig, der var Stich. Han ble dessverre spist på stedet.

Vi følger samme oppskrift hjemme. Der andre nøye tenker gjennom hvordan kakene skal se ut, matcher nonstopen og lager de lekreste elger, hjerter og nisser, har vi som mål å få på så mye nonstop som overhodet mulig pr kake. Og lykkes med det.

Alle blir litt gira av sukker og sjokolade, det er ikke så lett å få lagt minsten, men til slutt er vi da i mål med den aktiviteten også. Nå mangler vi bare kakeboks, det ligger pepperkaker over alt i hele første etasje.

Nålefilten er byttet, og i dag kan vi endelig prøve. Det ender med at mannen tar helt av, og filter sin første, og helt sikkert eneste, sopp noen sinne. Med veldig innlevelse. Sønnen syns det er helt greit å se på.

Vi skulle visst for et par uker siden at mannen har sånne kvalifikasjoner. Da hadde vi levert en masse julepynt til julemarkedet på lørdag.

Kommentarer

  1. Flinke dere er! Jeg har gått på tovekurs i høst, og har gått til innkjøp av nåler og ull og litt av hvert, Så gjenstår det å orke å sette i gang! :-) I kveld ble det litt ommøblering og rydding - og så rett i sofaen foran TV'en, gitt.
    Silja :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?