Eurytmi - og julefrokost

Dagen i dag starter veldig bra. Jeg har allerede i går kveld bakt klar de 20 rundstykkene vi skal ha med på julefrokost i klassen til eldstemann. Og de er helt steinerske. Med nøye uttenkt frømønster, av økologiske frø, må du vite.

Før vi begynner å spise frokost, skal barna ha eurytmifremføring for oss. Jeg har jo forsøkt å spørre sønnen om han kanskje kan vise frem dette - for oss - ukjente fenomenet. Det kommer ikke på tale! Eurytmi er bare kjedelig og teit. Og de må ha på rosa gymsokker. Og grønne kjortler. Det gjør ikke så mye med de kjortlene, det er de rosa sokkene som er verst.

Den dagen vi hørte om disse rosa sokkene første gang, var vi på foreldremøte, før skolestart. En kunne helt tydelig se hvem som var gutteforeldre, uten å vite det på forhånd. Alle fikk rare uttrykk i fjeset og så for seg nettopp sin gutt i rosa gymsko. Og alle tenkte: Lykke til!

Nå står alle de fjorten guttene og fem jentene med rosa gymsko, grønn kjortel og til alt overmål en kledelig liten lue på toppen, foran umåtelig stolte og spente foreldre. Og de er så fine og flinke, sjenerte og oppspilte. Og de vifter og tramper og synger med så små stemmer at det så vidt kan høres. Men jeg snakket med læreren i går, og vet at selv om sønnen i dag ikke viser seg fra sin aller mest utadvente side, er han flink når det ikke er tilskuere til stede. Dette er en ny verden for oss, og den er jammen spennende.

Frokosten går ned på høykant. Jeg har jo som sagt med forseggjorte rundstykker, som gjør stor suksess. De ikke bare ser bra ut, de smaker bra også. Og helt til en pappa ber om oppskriften, lever alle i den tro at jeg er superhusmoren. 
Helt til jeg altså beskjemmet må innrømme, at det ikke finnes noen superoppskrift, det er poseblanding fra Møllerens.


Kommentarer

  1. Jeg skjønner godt du holdt oppskriften hemmelig når barnet går på Steinerskolen. Tror ikke Møllerens er så verst som poseblanding. Det er verre med kakene som nesten er ferdige. Blæh:-(

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?