På nattbordet

I aviser og magasiner er det ofte intervjuer med kjendiser, som blir spurt om hva de har på nattbordet akkurat nå. De svarer da: Siste boken om Arne Treholt. Jonas Gahr Støres selvbiografi. Bind to i Millennium-trilogien. En bok om skatterett. Sånne veldig kjedelige og forutsigbare ting. Leser folk virkelig boken om Arne Treholt på sengen? Kanskje for å sovne fort? Eller er det fordi de tror jeg blir imponert?

Jeg vil også bli stilt spørsmålet. Hva har du på nattbordet nå? Hos meg er svaret mye mer variert: Et Tom og Jerry-blad. En bok om Albert Åberg. En leseløve. Jeg, av Svein Nyhus. En krim av Val McDermid. Ungdomsromanen Elsker, av Sverre Knudsen. Historien om herr Roos, på svensk, av Håkan Nesser. Märthas eventyrbok. En vekkerklokke. En leselampe. To legomenn. En blinkende plastdings fra Burger King. Musus (en blå tøymus sønnen fikk da han ble født). En up-and-go. Og en muffinsform i silikon.

Så blir kjendisene spurt om hvem de har lyst til å stå fast i heisen med. De vil stå der med Jens Stoltenberg. Eller Jonas Gahr Støre. Eller en heismontør, noen svarer gjerne det for å være morsomme. Hva har de egentlig tenkt at den montøren skal gjøre inne i heisen da, når den står fast? Og har en heismontør alltid med seg verktøyet sitt?

Jeg vil også bli spurt om hvem jeg vil stå i heisen med. Jeg vil stå der med Albert Åberg. Eller Tom og Jerry. Eller et par legomenn. Og i vesken har jeg helt sikkert en bleie og en muffinsform i silikon. Tilfelle noen medpassasjerer får behov for det, mener jeg.


Hvem vil du stå i heisen med? Og hva har du på nattbordet, akkurat nå?

Kommentarer

  1. Virker som det er litt av hvert interessant i bloggen din.
    Som bibliotekar er du velkommen til å kommentere hos meg også. Hva synes du for eksempel om Leseløve-bøker og den nye Løveunge-serien?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?