Husmorferie

Etter tre og en halv uke med familielykke og kvalitetstid med mann og barn, var det på tide med en liten husmorferie i kongens by. Jeg er veldig glad i København, med blide dansker, Illum, Bodum, Okker gokker, Tivoli og alt mulig slags gøy. Torsdag morgen, eller egentlig natt for meg, 05.15, kom jeg meg ut av sengen etter altfor lite søvn. Når jeg legger meg og tenker: Jeg må sove nå, for jeg skal så tidlig opp i morgen, kan du vedde på at det blir lite søvn. Men utrolig nok kom jeg meg opp, og jeg rakk både flybussen og flyet. Venninnen, også desperat småbarnsmor, rakk også, og vi var klare for ferie og fritid.

Vi tok fly så tidlig at vi spiste frokost da vi kom frem, og det ble ikke noe senere frokost enn andre dager i ferien. Da følte jeg igrunn at vi hadde god tid og mange timer foran oss. Stemmer, det. Vi tenkte at det kanskje var lurt å hvile litt før vi skulle gjøre byen, men endte opp med å skravle så lenge at noe særlig hvile ble det ikke. Følte oss derimot ganske klare for byen likevel, og satte i gang med shoppingen. Om det er heldigvis eller uheldigvis er jeg ikke helt sikker på, men jeg har ganske dårlig råd for tiden, så veldig mye konkret kom det ikke ut av det. Noe klarer man jo å få rasket med seg, men jeg holdt meg unna de dyre og fine stedene så godt jeg kunne, i alle fall den første dagen.

Det ble kaffe og kake på Café Europa, som seg hør og bør. Det ble kanaltur med båt, under så lave broer at vi av og til fryktet for sveisen. Det ble Tivoli, noe som er avslappende og moro uten egne barn. Og det ble tidlig kveld. Uten barn er kanskje søvn den delen av reisen jeg setter mest pris på. Og å kunne konsentrere meg helt og fullt om egen mat når vi spiser. Uten å måtte tenke på duker som rives fra bordet, klær som blir fulle av saus, mat som ikke faller i smak og alt mulig klint utover. Og likevel oppdaget jeg utpå dagen at jeg hadde syltetøy i håret. Det viser seg at jeg ikke bare kan skylde på barna.

Etter en natt uten unger som våkner, og etter en lang frokost med både kaker og frukt, gikk turen til Den sorte diamant. Vi hadde sett bygningen fra båten dagen før, men det går jo ikke an å være bibliotekar og reise til København uten å se deres store stolthet fra innsiden. Mitt bibliotek ble med ett ganske lite og rotete. På den andre siden er jeg sikker på at jeg yter bedre personlig service til mine lånere, de er jo ikke fullt så mange i løpet av en dag.

Det er i de små sidegatene man bør gå for å spise og shoppe, selv om Strøget jo byr på det meste. Fredag ettermiddag ble tilbrakt på små kaféer og i små kjellerbutikker. Det er så mye fint barnetøy i Danmark, og nok en gang vet jeg ikke helt om jeg er glad for eller lei meg for at jeg har litt dårlig råd! Til slutt rakk jeg en kjapp tur innom Illum. Det er en butikk med god planløsning må jeg si - barnetøy og interiør på samme etasje, åpent og oversiktlig. Her la jeg igjen litt penger, og endte opp med skikkelig kult Okker gokker-tøy til gutta. På salg riktignok, men fortsatt litt for dyrt til at jeg ville kjøpt det hjemme. Er man på tur så er man på tur.

Tilbake til Oslo gikk det greit, vi rakk både tog, fly og tog igjen. Heldigvis gikk alt glatt, for jeg ble jammen sliten, jeg orket ikke en gang å handle kvoten min. Det tar på å ha husmorferie.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?