Nattens dronning

Da jeg var ung, veldig ung, sånn cirka 22, syns jeg damer rundt 40, i leopardtights og med rødvinsfargede tenner, var et utrolig pinlig innslag de sene nattetimer. Jeg tenkte vel sånn omtrent: Der er desperate husmødre som sjekker opp unge gutter og ser midtlivskrisen seile opp ikke så langt i det fjerne.

Nå er jeg ikke 40 ennå, men nærmer meg jo med stormskritt, og har siden april vært mer ute på byen de sene nattetimer enn jeg har vært de siste tre årene tilsammen. Vel å merke uten leopardtight. Heller ikke på jakt etter menn. Og jeg holder meg til øl, for å slippe de der lilla tennene. Jeg reagerer heller ikke lenger på andre jeg møter der ute...

Hver gang sier mannen: Pass på lommeboken nå da! Bare fordi jeg ved én ussel anledning klarer å bli frastjålet lommebok og kort mens jeg er på fest. Og av en eller annen grunn er mobilen tom for batteri denne kvelden, og verden går meg grundig imot. Gråtende på politistasjonen klokken tre på natten, det er ikke akkurat vanlig for meg, men sånn går det da, når man forsøker å holde tritt med de unge. Politiet får faktisk tak i han som hadde tatt kortet mitt, jeg kommer meg hjem med en veldig sympatisk drosjesjåfør, som lar meg lade mobilen på veien og som ser vekk da jeg betaler med kortet til mannen...

Det blir utrolig mye styr av sånne ting, og jeg må jo tilbake til politiet for å få en midlertidig kjøretillatelse også. Der sitter i skranken den samme politidamen som jeg snakket med sist. Det var pinlig! Og hun roper høyt og tydelig til ham bak seg: Hey, se det er Marita, hun fra onsdag. Husker du?! Hun med kortene... Så egentlig forstår jeg ikke hvorfor mannen er så nervøs for at jeg skal miste lommeboken når jeg er ute - jeg har jo fått en god venninne på politistasjonen, hun har sikkert både mitt og hans telefonnummer på hurtigvalg nå. Og det er jo forsåvidt greit, hun får bruk for de nummerne da jeg faktisk klarer det kunststykket å gå fra passet på politihuset...

Sist fest gikk sømmelig for seg, jeg kom hjem med alle tingene i behold og var i stand til å betale drosjen med mitt eget kort. Og som en bonus får jeg vite av en ung kollega, en på 22, at jeg absolutt ikke virker som jeg er 37...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?