Lykken er

Å starte dagen 05.49, illsint baby med bæsj fra knærne til godt opp på ryggen, det er ikke lykken. Heldigvis går ting over, hvis man bare er tålmodig, så to blide gutter er levert i barnehagen, og to litt trøtte voksne er på jobb.

Når sånne slitsomme ting skjer, på veldig slitsomme tidspunkt, må en bare puste rolig og tenke på koselige ting. Så lykke er:

Knallrød radio i dusjen, som spiller lett svensk pop. Jeg var fast bestemt på å finne ut hvem som sang den kule sangen. Nå har jeg dessverre klart å glemme det ene ordet jeg fanget opp fra teksten, samt har i hodet mitt byttet ut melodien med "Sommaren är kort", så jeg kan ikke en gang synge den for mine svenske kolleger. Kanskje Radio Norge har spillelister på nett?

Gode tilbakemeldinger fra barnehagen til minsten. "Han er så snill... Og så flink! Når vi skal tørke under nesen står han helt stille". Mamma suger til seg slike kommentarer og lagrer dem for bruk ved fremtidig stresshåndtering.

En god latter med en god venninne på vei til jobb. Midt i samtalen om dagens bæsjebleier blir vi avsporet av glatt selger med for stort ego og altfor liten bukse, med noe han selv sannsynligvis tror er en snerten liten sprettrumpe. Jeg trenger minst to kopper kaffe for å komme over det synet...

Når eldstemann kommer med brev til mamma: "Mamma - du ser fin ut". Han vil antakeligvis oppnå noe med denne smigeren, men det tenker jeg ikke så mye på her jeg sitter med en tåre i øyekroken.

Å ringe mormor og spørre om hun kan tenke seg sommerferiebesøk av to små gutter, og hun sier ja.

Men den største lykken av alle er å bre dynen godt over to svette småtasser som sover søtt i hver sin seng sent på kvelden, og tenke at jeg er verdens heldigste mamma, som har nettopp disse to. For selv om de til tider suger energien ut av meg, så er de det beste på denne jord.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?