Om søvn og slikt

Her i huset er det ikke lenger noe som heter nattesøvn. Kanskje for utvalgte deler av husholdningen, men ikke for undertegnede. Hver natt rives jeg brutalt ut av drømmeland, flere ganger faktisk.

Noen drømmer er det forsåvidt greit å bli vekket fra, for eksempel de hvor man går naken rundt i full offentlighet eller de der man blir jaget av desperat knivmorder, men andre drømmer vil jeg gjerne vite slutten på - de der man vinner i lotto eller får ny bil eller noe annet hyggelig.

Hadde det vært mannen som våknet 04.36, ville jeg bare sendt ham ned med beskjed om å sette på danseband-svisj eller hva det er som går på tv midt på natten, men siden det er han jeg fungerer som restaurant for, må jeg opp. (Han kan jo ikke en gang snu seg over på magen selv, så mamma står på pinne, 24 timer i døgnet).

Skulle vi mot formodning ha en god natt på babyfronten, kan du vedde på at størstemann våkner i seks-tiden, fordi han gjerne vil se barnetv - spesielt på lørdager. Rart det der, at barn forstår når det er helg... Heldigvis har han begynt å gå ned alene, så det er likevel mulig å få en illusjon av søvn i det minste.

Barn sovner på en flekk, midt i lek, som illustrert her:

De ser også ut som engler når de først sover, som illustrert her:

De sovner fort igjen hvis de våkner av drømmer eller lyder, mens mammaen blir liggende lys våken og vente på neste gang de våkner. Dagene går med til å sove når minsten sover, så hus og klesvask får seile sin egen sjø. Andre foreldre kan ha kort lunte, her er det ingen lunte å snakke om, jeg er så trøtt...

Nå våknet minsten fra sin power nap, her i huset soves verken lyse sommernetter eller grå junidager bort. Mens mor fortsatt drømmer om en full natts søvn - god natt og sov godt!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?