Med duft av grønnsåpe

Å vaske og rydde er noe av det kjedeligste jeg vet. Det har jeg antakeligvis etter min mamma, som ikke er kjent for å vaske hver dag, akkurat. Da jeg var liten henviste mamma alltid til hushjelpen Marie. Hun var aldri på jobb og har så vidt jeg vet aldri gjort noe i vårt hus, så jeg kan vel konkludere med at hun var en ønskedrøm som aldri gikk i oppfyllelse.

Da vi flyttet fra leilighet til hus for fire år siden, fikk jeg endelig min drøm oppfylt, og annenhver uke kommer en veldig grei dame og vasker huset mitt. Mannen syns i begynnelsen det var litt råflott tror jeg, og mente at det ikke var bra for barna at vi ikke vasker selv, hva slags forbilder skal vi være, liksom? Men når valget står mellom 1) et helsefarlig hus og 2) en oppdragelse som innebærer forklaringen: "mamma syns det er så kjedelig å vaske at ekteskapet står i fare hvis det ikke outsources", så er ikke valget vanskelig. Og nå gleder vi oss alle til dagen vaskehjelpen kommer.

Jeg forsto jo første gangen hun hadde vært hos oss, at jeg ikke vasker så ofte. Da vi kom hjem fra barnehagen utbrøt to-åringen: "Mmm, det lukter såpe her!", som om det var en helt ny opplevelse. Jaja, det var kanskje ganske nytt for ham, stakkar, jeg må innrømme det.

I tillegg til vaskingen må vi også rydde. Det flyter av småting, og når jeg forsøker å sortere Pokemon fra Gormiti og Lego fra Duplo (bibliotekargenene slår gjennom her), blir sønnen superoppgitt når jeg har lagt det ene lille plastsverdet til ridderen oppi legokassa. Bitene er to millimeter i diameter, men du kan vedde på at han vet hva de hører til. Kunne han ikke interessert seg for noe stort, som fotball eller traktorer? Neida, Lego... Men selv jeg ser at det er bedre å ha med seg to små legomennesker i sengen enn en skitten fotball og en Gråtass med tilhenger.

Nå om dagen går jeg jo hjemme, og har sikkert allverdens tid til husarbeid og matlaging. Men vasking er fremdeles noe av det kjedeligste jeg vet, kun overgått av den største plagen av alle: klesvask. Det er utrolig hvor mye vask det kan få blitt av to voksne, en femåring og en baby... Jeg henger opp vask etter vask, og erter på meg naboen for å få tøyet tørt. Tenk for en skandale å tørke tøy ute søndag ettermiddag! Så nå må jeg sjekke ut hviledager for alle religioner i området, tilfelle jeg skal tørke tøy...

Vaskehjelpen min skal dessverre ha sommerferie, og det betyr at jeg må til med bøttene selv. Heldigvis har jeg en fantastisk liten sak som gjør rengjøringen til en lek (ha ha!): en Ergorapido oppladbar støvsuger som står lett tilgjengelig og er enkel å bruke. Kjedelig å ønske seg husholdningsartikler til jul egentlig, men å så fin og smart den er! Så den ble jeg faktisk veldig glad for, da jeg pakket den ut. I tillegg har jeg i anledning sommerferie og fraværende vaskehjelp kjøpt meg nytt moppe-system fra Jif, "nå med vinklet moppeplate", som skal gjøre alt så mye enklere (spør meg ikke hvorfor). I tillegg våte engangskluter med duft av grønnsåpe, så det ikke bare ser rent og pent ut, det lukter ekte også.

Så hadde det ikke vært for all klesvasken, hadde jeg gått denne ferien lyst i møte. Dessverre finnes det (antar jeg) ingen vaskemaskin på markedet som også henger opp, tørker og bretter sammen tøyet. Den som finner opp en sånn maskin får min stemme i høstens valg.

Nå må jeg brette sammen den mørke vasken fra i går og henge opp den hvite fra i dag. Jeg kjenner på grilleimen over området her at det er St. Hans, men det er vel ingen spesielt religiøs høytid, så jeg tar sjansen på litt klesvask på snora...

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Høstutstillingen neste?

Kjære Trude Mostue