McDonald og markedsføringen

I går ble svømmingen til junior avlyst fordi pumpa i bassenget brant opp. Da må det kriseløsninger til - det er ikke bare bare å avlyse noe sånn på stående fot for en gutt på snart fem... Pappaen gledet seg i all hemmelighet, for da kunne han heller hente sin nye iMac på Eplehuset enn å plaske rundt i lunkent vann med tøy på (de skal liksom redde seg og barna sine fra drukningsdøden ved å blåse opp olabukser og flyte på dem...).

Jaja, vi lovet junior å gå på McDonald's, og kjørte av sted til byen for å hente pappa, iMac og spise litt. På veien forberedte jeg ham på at Happy Meal denne gangen ikke inneholdt leke, men to billetter til Tusenfryd og Bø sommarland. Jeg har nemlig sett på reklame at hvis man kjøper en happy meal og en medium meny, får man disse billettene. Voksne syns sikkert det er bedre enn de skrekkelige lekene som følger med hver gang (jeg syns det i alle fall), men når man er fire-og-et-halvt er det ikke så lett å glede seg over to papirbiter her og nå (selv om verdien er 510 kroner...) - tidsperspektivet er liksom ikke helt utviklet, og alt som skal skje senere enn i morgen er det vanskelig å forholde seg til.

Uansett, jeg klarte å få han til å forstå hvor fint det er med Tusenfryd og badeland i sommer, og vi satt oss ved et ledig bord for å vente på han med pengene (han har visstnok penger til overs selv om han har kjøpt ny Mac). De gikk for å handle, en happy meal og to medium menyer. Da vi åpnet boksen til junior, ligger en dum tøyhund oppi - og vi er i gang igjen... Hvorfor var det ikke billett til Tusenfryd der? Nå hadde han faktisk gledet seg til den, og så var det bare en teit hund? Etter en liten stund klarte han riktignok å glede seg over hunden ("Den er jo også veldig søt da, mamma") mens jeg var ikke helt ferdig med disse billettene, og stilte meg i kø.

Jeg tok vel ikke på meg mitt aller hyggeligste smil, når jeg tenker etter, men jeg ble irritert og syns hun bak disken godt kunne få merke det. Så viser det seg at man må kjøpe én Happy meal og én medium meny for å få billetter, og kjøper man to medium menyer kvalifiserer det ikke til billetter! Vi hadde jo lurt litt på hva ulempen med dette flotte tilbudet var, og nå fikk vi altså svaret på det... Jeg ble så sur at jeg bare snudde og gikk, og har nå sendt en sur e-post til McDonald's og klaget.

Det er ikke det at jeg ikke kan kjøpe mine egne billetter til badeland, men når de nå reklamerer så voldsomt for dette fantastiske tilbudet, vil jeg jo gjerne ha det. Jeg lurer jo nå på om det er jeg som er helt dum da, som ikke forsto at det er bedre å kjøpe en enn to menyer?

Jeg var fremdeles sur hele kvelden, mens junior sovnet fort, og pappaen var strålende fornøyd og satt på gutterommet med den nye leken sin, som er mye kulere enn en teit hund fra McDonald's.

Kommentarer

  1. Jeg kan komme med en korreksjon her da, det er ikke jeg som er helt i tåka - vi skulle fått billettene - det var hun på Mc Donald's som var litt i tåka. Nå skal jeg sende en ny klage til McD, og klage på at jeg ikke har fått svar på den forrige klagen...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Kjære Trude Mostue

Høstutstillingen neste?