Og studiene går sin gang

Etter to dager på høyskolen er jeg forvirret. Går det an å gjennomføre dette? 

Dag en: jeg vet ikke en gang at jeg skal møte opp, da jeg ikke har fått beskjed om det. Jeg får vite det via bekjente med mer oversikt enn meg. Usikkerheten er bare - når skal vi møte opp? På nettet står et tidspunkt, i innkallingen et annet. Jeg satser på noe midt imellom de to tidspunktene. Vi får utdelt feil studieplan, feil litteraturlister og vi får muntlig informasjon om feil fag.

Dag to: timeplanen er så lite fleksibel at det legges inn forelesningsstart 08.30, selv om forelesningene ikke vil begynne før 09.00. Denne halvtimen er mye verdt for meg som skal få avgårde barn før forelesning, og jeg er veldig glad for at det er feil i timeplanen. Selv om det samtidig er dumt med feil i timeplanen. Forelesningen er satt opp til å vare til 15.15 på ettermiddagen. 11.30 går vi. Dagens forelesning er over. Uten at jeg har forstått noe av temaet. Selvstudium venter. Les disse 40 sidene til i morgen, legg det frem for medstudenter.

Vi haster av sted og kjøper kompendier. Som de i bokhandelen først ikke finner, de har aldri hørt om dem. Heldigvis dukker de opp til slutt, slik at jeg kan nyte en doktoravhandling om informasjonsøkonomi fra 1997. Jeg drar hjem og leser den. Den kunne like gjerne vært skrevet på gresk, det ville gitt meg samme utbytte. Jeg kjenner for så vidt igjen opptil flere ord, men klarer ikke å få setningene til å gi mening. Samtidig som jeg leser, maser minsten i bakgrunnen. Om brødskiver med brunost og bringebær, om tissing, om Mikkes klubbhus og mye annet. Et øyeblikk er Mikkes klubbhus bedre enn det meste, kjenner jeg.

Dag tre: Jeg ser jeg har streket under opptil flere gode ord og setninger i teksten fra i går, men kan i dag ikke redegjøre for en eneste teori. Det viser seg at ingen andre har forstått noe av teksten heller, noe som tross alt er en viss trøst.

Dagens forelesning er bedre enn gårsdagens. Jeg forstår i alle fall ordene foreleseren bruker. Og jeg kan til nød hoste opp litt interesse for temaet. Men den er like plutselig over i dag som i går, og foreleser forsvinner ut døren før vi forstår det er over. Jeg må nok venne meg litt til akkurat det opplegget, kjenner jeg.

Etter tre presentasjoner fra studenter, på hva de har lest, er dagen over og vi kan gå for å forberede morgendagens avisseminar. Som vi gjør veldig raskt, vi velger oss Kon-tiki.

Nå må jeg bare lese meg opp på kulturøkonomi før jeg skal hente noen barn. Det er tross alt letter å lese uten Mikkes klubbhus i bakgrunnen.

Og det kan jo bare gå oppover fra nå. Jeg gleder meg til neste uke, når vi skal ha noe så håndfast som praktisk ledelse. Om karismatiske lederere. Det er lettere å forstå. Det har jeg vært borti selv. Økonomi, både på makro- og mikronivå, er jeg nok ikke så god på.

Det er bedre enn teorier som teoretikerne selv mener er så kompliserte at de ikke klarer å forklare dem.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Det snør

Høstutstillingen neste?

Kjære Trude Mostue